D suatu malam yang mengundang lapar, Aku pernah keluar mencari makan (mun
teu salah mah rék meuli ciken harita téh). Tiba-tiba pandanganku melayang
tertuju pada sebuah banner berukuran 2x1 meter yang terpampang di sebuah gapura
pinggir jalan (moal beja-beja di Jl. Pagarsih Gg. Luna). Ada yang
mengusik perasaanku saat melihat banner berbahan Rp. 12.000 per-meter tersebut.
Untaian kalimat yang tertera pada banner itu :
“SELAMAT DATANG PARA PECINTA RASULULLAH SAW.”
Entah memang ada yang salah pada tulisan tersebut atau
hanya perasaanku saja. Mungkin kalian hanya akan berkata, “Lah piraning
spanduk.” Tapi hatiku termenung, bahkan mungkin batinku tersiksa karena
tulisan spanduk tersebut yang selalu terngiang-ngiang dalam pikiranku bagai
deru ombak menerpa karang. Ditambah dengan para cacing-cacing demonstran yang
me-somasi dan memblokade usus dalam perutku. Mataku mulai menyipit, telingaku
berdengung dan wajahku mulai tak karuan. Ya. Ya ini semua memang ... ah ...
Cut! Yah, itulah dramatisasi tentang peristiwa yang
terjadi lebih dari setahun yang lalu (based on true story), menurut
penuturan seorang mantan santri. Yang memang masih tahun lalu, 3 hari sebelum
ia ditugaskan ke daerah pelosok. Yang katanya, justru karena peristiwa itulah
menjadi sebuah inspirasi sebagai bahan dakwah di tempat ia bertugas, setelah
sebelumnya diuji coba di Pesantrennya terlebih dahulu (tong beja-beja Pajagalan).
Setelah ia selesai makan, ia pun melihat kalender
–almanak tepatnya- ternyata baru ngeuh dia ketika ia menyadari bahwa
bulan itu ketika bulan Januari bertepatan dengan bulan Rabi’ul Awwal, atau yang
lebih populer dengan bulan Mulud. “Emh paingan, ieu gening asbabul kurunyung
éta spanduk téh.” Setelah mengetahui ‘illat yang ada, ia pun menganalisa
dari segi dilalah al-lafzhi. Dari sekian kata yang ada pada tulisan spanduk
tersebut, ternyata ada satu kata yang ia garis bawahi, yaitu PECINTA.
Intuisinya mengatakan bahwa PECINTA adalah isim fa’il (muhibbun) dari isim mashdar
CINTA (mahabbah). Begitulah hasil analisa yang ia peroleh dari tashrif fi’il
jenis bina’ mudha’af tersebut. Selanjutnya, ada satu kata lagi yang menurutnya
kurang tepat bila kata CINTA diidhafahkan kepada Rasulullah shalla-Llahu
‘alaihi wa sallam (Muhibbu ar-Rasuuli-Llah) kemudian ditakhshish pada
suatu pekerjaan amal, amal yang ia identifikasi dari dilalah al-waqt pembuatan
spanduk tersebut. Lalu ia pun menulis satu kata di bawah garis bawah sebagai
musyabbah bih dari majaz mursal kata PECINTA, yaitu MULUDAN.
Selanjutnya isim musytaq MULUDAN ia cari tashrif
ushulnya. Namun, setelah mencoba dengan patokan (wazan) walada-yalidu-lidatan tetap saja belum ada wazan yang pas dengan kata MULUDAN.
Setelah beberapa lama merenung kembali, baru ia tersadar bahwa istilah Muludan
adalah istilah hasil perubahan fonetis létah urang Sunda. Seperti kata
swiming-pack menjadi Salémpak, Septic-Tank menjadi Sapiténg, Laptop menjadi
Lektop dan masih banyak lagi. Maka ia pun menyimpulkan bahwa MULUDAN tashrif
ushulnya ialah : walada-yalidu-lidatan/wuluudan-waalidun-mauluudun-lid-laa
talid- maulidun-maulidun-miiladun-wulida-yuuladu. Kesimpulannya, Muludan
berasal dari kata maulid yang berarti hari kelahiran.
Okeh, setelah ia menemukan latar belakang masalah, bahkan
langsung identifikasi masalah. Maka ia pun membuat rumusan masalah dengan
mengutip dalil-dalil yang berkenaan dengan tema yang akan ia buat. Singkat
cerita, ia pun beres membuat judul tersebut bahkan sampai dengan talkhish-nya –nya
da karya tulis.
Kemudian, di hari ia berangkat menuju tempat ia
ditugaskan langit seakan menangis. Selangkah setelah ia mengecup tangan ibunya
serta meminta restu plus bekel jajan, mentari seakan enggan menampakkan
sinarnya. Ia memang tak diantar oleh siapa-siapa ke sekolah, tapi ia yakin doa
ibunya selalu mengiringinya. Walau ia harus ujan-ujanan di sekolah
bahkan ketika sudah sampai di kampung ia ditugaskan pun hujan masih terus
mengguyurnya.
Memang, dakwah tidak semudah yang diucapkan. Ketika
antara mandi dan tidak mandi jadi masalah atau serba salah. Ketika pengajian
bentrok dengan jadwal PERSIB. Bahkan ketika khutbah jum’at hanya dihadiri 5
orang (hiji nu khuthbah, hiji nu adzan, hiji deui DKM-na, sésana wéh
jama’ahna). Kira-kira sah teu juma’ahanna?
Namun itu semua tidak mengurungkan niatnya untuk
menyampaikan risalah kenabian. Saat konflik internal menerpa, ia pun tetap
tabah. Bahkan dia sikapi dengan senyuman. Yaitu saat sebuah gas elpiji di base-camp
UG (Ummahatul Ghad) raib digondol maling. Saat 3 karung beras dan 3 buah panci harus hangus terbakar, lantaran tutung nyanguna.
Dan yang paling menyesak dalam hati ialah ketika semua orang mempunyai
pasangannya sendiri, lalu orang-orang tersebut menyapanya dengan tawa bahagia,
“Kamana Mblo?” (Jomblo maksudnya).
Seorang pendakwah sejati tak boleh menampakkan masalah
yang sedang ia hadapi di dalam mihrab cintanya (mihrab masjid maksudnya).
Kendati pun badai di luar sana siap menanti. Ketika mentari telah menutup
tirainya di sebelah barat, sang juru dakwah sudah mandi terlebih dahulu
dibanding dengan kawan-kawannya, meski memakai sikat gigi dan sabun satu untuk
semua. Ia pun memakai baju berwarna putih dan celana berbahan katun
kebanggaannya yang bolong/dadas di bagian lutut sebelah kanannya, hasil min
atsar as-sujuud. Parfume setengah botol ia semprotkan ke seluruh badannya,
lengkap sudah penampilannya saat ia mengenakkan jas berwarna abu-abu plus kopéah
lépét di atas kepalanya. Setelan perlente telah ia gunakan sedemikian rupa
hanya untuk memenuhi panggilan umat. Dan kawan-kawannya yang melihat hanya bisa
berkata, “Rék kamana manéh?”
Tanpa lama-lama berdebat, kemudian lalu kawannya sendiri
yang merangkap jabatan sebagai manajer sekaligus ojeg Ustadz (tong beja-beja
Dimas), segera meminjam kendaraan pribadi milik guru pamong. Dengan
menggunakan motor Supra Fit 110cc yang rem depan dan belakang non cakram, yang sesekali ngelos, mereka berdua pun tancap gas. Melewati trek
areal pesawahan yang penuh lobang, dengan gesit ala pembala MotoGP mereka pun
sampai di tempat lokasi. Begitu kagetnya mereka saat melihat masjid kosong
molongpong tanpa jama’ah. Ketika ditanyakan kenapa bisa sampai seperti ini,
padahal tidak ada angin maupun hujan, jawab sang DKM hanya singkat, “Ayeuna
mah teu aya jadwal pangaosan.” Tetot. Dengan
terpaksa mereka harus pulang dengan membawa malu. Motor yang tadinya melaju
ugal-ugalan kini bagai odong-odong tak bermusik, nyaris tak bersuara. “Ghok, ghok”
suara anjing-anjing mengejar dari belakang dan pinggir motor, menutup cerita
sial malam hari mereka.
Itulah salah satu kisah mengenaskan dari sekian kisah
yang mereka alami dibanding dengan kelompok-kelompok lain. Sampai pada saat
waktu dakwah pun akhirnya tiba (12 Rabi’ul Awwal 1435 H) ...
الحمد لله رب العالمين والعاقبة للمتقين ولا عدوان إلا على الظالمين أشهد أن
لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله.
أما بعد
قال الله تعالى : قل إن كنتم تحبون الله فاتبعوني ... الأية
Puji sinareng syukur ngan wungkul kagungan Allah, nu mana
mantenna parantos maparin ka urang sadaya mangpirang-pirang kanikmatan nu moal
tiasa kaétang ku urang sok sanaos ngagunakeun kalkulator pangcanggihna sadunya.
Hadhirin ikhwatu ieman rahimakumu-Llah!
Sim kuring kantos badarat dina hiji weungi, ngalangkung
ka hiji jalan. Saleresna mah di sapanjang jalan nu dilangkungan ku sim abdi teu
aya nu ahéng iwal ti hiji spanduk nu lumayan ageung. Rupina mah nu nyababkeun
spanduk éta karaos ahéng ku sim kuring nyaéta seratanna nu nyebatkeun :
“SELAMAT DATANG PARA PECINTA RASULULLAH SAW.”
Diilikan éta spanduk ku sim kuring, dieunteupan ku panon
culas. Diimplengan pasti aya maksad nu nyumput dina éta seratan. Dibulak-balik
pikiran téh milari benang beureumna. Naon nu dimaksad PARA PECINTA RASUL dina
ieu seratan téh? Da urang sadaya gé salaku umat Islam tangtos cinta ka Rasul.
Mung pasti aya hiji karakter anu spesipik hiji jalma atanapi kelompok tiasa
disebat Pecinta Rasul. Teu lami didinya, némbé ngeuh yén harita téh ninggang
sasih mulud. Otomatis anu dimaksad dina éta seratan téh sapertos kieu panginten
kaunggelna :
“SELAMAT DATANG PARA AHLI MULUDAN”
Janten, saur jalma nu ngadamel ieu spanduk jalma nu
ngarayakeun muludan téh mangrupikeun bentuk aktualisasi cinta ka Rasul.
Sabalikna, jalma anu teu ngarayakeun muludan kalebet jalma anu antipati jeung
teu cinta ka Rasul. Kitu panginten numutkeun kaidah mafhum mukhalafah mah. Cik
naon kinten-kinten anu dimaksad muludan téh?
Muhun leres, muludan téh hartosna perayaan dinten babarna
kanjeng Nabi shalla-Llahu ‘alaihi wa sallam. Pami numutkeun élmu tashrif nu sim
kuring di ajar di Pasantrén/pasantrian/pacantrikan mah asal kecapna tina :
walada-yalidu-lidatan/wuluudan-waalidun-mauluudun-lid-laa talid-
maulidun-maulidun-miiladun-wulida-yuuladu. Kasimpulanna, Muludan asal kecap
tina maulid nu hartosna hari kelahiran.
Unggal taun sabagian kaum muslimin ngarayakeun perayaan
ieu, malihan sok disebat sunnah. Mun disebat bid’ah gé, saurna bid’ah hasanah.
Da niat na ogé saé pikeun ngémutan deui jasa-jasa Rasulullah, komo deui dina
acarana gé dieusi ku hal-hal anu mangpaat sapertos shalawatan sareng sajabina.
Janten naon nu salah, dari pada waktu urang dipaké maksiat?
Hadirin ikhwatu ieman rahimakumu-Llah!
Muhun leres panginten pami numutkeun sareng saé henteuna
ngarayakeun muludan téh. Namung, pami disebatkeun tos lebet kana widang
peribadahan mah alesanna ulah saé henteu, tapi leres henteu? Aya atanapi henteu
contona ti Nabi? Pami alesanna alatan saé mah tangtu para sahabat parantos
tipayun pikeun ngalaksanakeun nu sapertos kieu. Teu acan kapendak hiji dalil nu
nyebatkeun yén para sahabat ngarayakeun ultah Nabi. Sugan saur ‘Aisyah téh hayu
urang nyiapkeun kanggo ulang tahun Nabi, kan henteu. Malihan mah Siti ‘Aisyah
ngariwayatkeun hiji hadits nu unggelna :
من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد
Sing saha jalma anu ngalaksanakeun hiji amalan nu teu aya
dadasarna tina urusan Kami, tangtu amalan éta ditolak (Hadits riwayat Muslim)
Tuh kauninga ku urang sadaya yén naon-naon nu teu aya contona
khususna dina perkara kaagamaan mah moal aya hartina sok sanajan kukumaha ogé.
Komo misalkeun pami urang badé ngélingan timana asal muasal perayaan ulang
tahun, pasti waleranna lain ti Islam. Di luar Islam ogé aya nu langkung tipayun
ngarayakeun hari kelahiran tokoh, Nabi atawa pangéranna unggal taun, di
antarana Kristen. Sok sanaos benten-benten versi kalahiran Nabi Isa téh, aya nu
nyebat 1 Januari, 8 Maret jeung sajabina. Tapi nu pang populérna mah tanggal 25
Desember, nu sok disebat Natal.
Naha agama Islam nu dadasarna wahyu ti Allah badé
disakompét daunkeun jeung agama nu dasarna hawa napsu? Muludan sareng Natalan
téh sami-sami baé ngarayakeun hari kalahiran. Pédah Muludan mah basa Arab, ari
Natal mah basa Latin (meureun). Teras nu namina kalender Islam atanapi kalender
hijriyyah kan benten sareng kalender kapir atanapi masehi. Numawi kalender
hijriyyah numutkeun itungan bulan langkung enggal tibatan kalender maséhi nu
numutkeun itungan panon poé. Conto alit na mah sasih puasa wéh nu beuki kadieu
beuki majeng. Ayeuna panginten Muludan téh kaping 14 Januari 2014, engké mah
panginten dina hiji waktos mah antawis Muludan sareng Natalan téh bakal sami
dintenna, kaping 25 Desember. Atuh engké mah tiasa ogé pagentos-gentos istilah
urang Islam jeung urang Kristen téh. Ceuk urang Islam, “Selamat hari raya Natal
Nabi Muhammad shalla-Llahu ‘alaihi wa sallam” ceuk urang Kristen, “Selamat hari
raya Maulid Yesus Kristus.”
Saterasna masih numutkeun pamadegan aranjeunna, yén acara
muludan téh dieusian ku shalawatan. Nu mana shalawatan téh mangrupi ibadah anu
mulya, sakumaha anu kauninga dina pidawuh mantenna :
إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Satemenna Allah sarta para malaikat shalawat ka Nabi. Hey
jalma nu ariman prak geura shalawat sarta du’akeun kasalametan pikeun anjeunna
[Q.S. al-Ahzab : 56].
Tuh Allah jeung malaikat ogé shalawat ka nabi piraku
urang salaku jalma biasa teu shalawat ka kanjeng Rasul. Atuh jalma téh leuwih
pedit, korét, mérégéhésé, kopét, kékéd méngkéne, cap jahé, prepet ciyek batan
sato.
Cik urang taros deui ka maranéhna, naha sami shalawatna
Allah, Malaikat jeung urang salaku jalma biasa? Piraku Allah sami shalawatna
jeung shalawat urang, nya kitu deui malaikat? Mun Allah mapatkeun kecap
shalawat sarua siga urang, atuh moal kaharti ku akal pikiran ogé. Misalkeun
Allah ngadawuh “Allahumma shalli ‘alaa Muhammad!” (Ya Allah paparinan shalawat
ka Muhammad!) maenya Allah menta ka Allah?
Matak kedah dibaca deui tafsirna, ogé riwayat-riwayat anu
ngauningakeun kumaha shalawat Allah sarta malaikat. Pami dina riwayat Imam
al-Bukhari diuningakeun yén nu dimaksad shalawat Allah nyaéta : tsanaauhu ‘inda
al-malaaikah (Allah muji anjeunna payuneun para malaikat). Anapon malaikat
sakumaha kauninga dina hadits nu nerangkeun kautamaan jalma anu ngadagoan waktu
shalat di masjid dina kaayaan wudhu, nyaéta para malaikat mentakeun hampura. :
al-Malaikatu tushalli ‘alaa ahadikum ... taquulu Allahummaghfir lahu
Allahummarhamhu. Pami shalawat urang ka Nabi nyaéta maksadna ngadu’akeun ka
Nabi. Tah kan jelas, jéntré pami kieu mah.
Malihan mah di lembur sim kuring sok diayakeun acara
muludan nu ngondang habib-habib. Acarana mulai jam 10 peuting bérés-bérés jam 3
janari, ari shalat shubuh kabalerangan geura. Anéh. Mun ceuk paribasa cul
dogdog tinggal igel.
Hiji habib dina hiji mangsa mah bari nyekelan mik
mapatkeun shalawat “Allahuma shalli ‘alaa Muhammad yaa Rabbi shalli ‘alaihi wa
sallim Allahumma shalli ‘alaa Muhammad yaa Rabbi ballighul wasielah” tuluy reup
jempé sakeudeung, bari mik disanghareupkeun ka mustami’ tuluy ngagorowok
“Semuanyaaa!” breng wéh mustami’ téh maraca shalawat.
Tuh gening acara nu cenah niatna ibadah naha asa jadi
siga konser. Komo sok aya nu bari daragang, ti mimiti barang-barang “sayang
anak-sayang anak” nepi ka bandrék bajigur gé aya. Untung si habib éta pas bérés
nyebut “Semuanya!” teu dituluykeun ku nyebut “Kalian semua luar biasa!”
Namung naon-naon anu dipigawé ku dulur-dulur urang éta
téh saurna dumasar kana ijtihad aranjeunna. Urang mah husnudon wéh pami leres
ijtihadna kenging 2 pahala, pami lepat ogé hiji. Nanging kitu, pami tos
disaklekkeun janten hiji ritual nu wajib tangtos caket pisan kanu namina pabid’ahan sok sanaos motip-na cinta ka Rasul. Émang leres yén shalawat téh
buktos cinta ka Rasul, mung shalawat nu kumaha heula nu mémang leres-leres éta
téh buktos cinta ka Rasul?
Hadirin ikhwatu ieman rahimakumu-Llah!
Syaikh Nashiruddin al-Albaniy dina kitabna Shifatu
Shalati an-Nabiyyi kamaa ra-ayta nyebatkeun yén jalma anu leres-leres cinta ka
Rasul nu salah sawios kriteriana sok shalawat ka anjeunna nyaéta ahlu
al-Hadits. Naha ahlu al-Hadits? Kantenan justru ahlu al-Hadits disebat jalma
anu leres-leres cinta ka Rasul, margi ahli hadits mah unggal mendakan hadits
teras aya seratan qaala/kaana/yaquulu an-Nabiyyu/Rasulullah pasti saatosna
nyebatkeun shalla-Llahu ‘alaihi wa sallam. Éta téh dina sa hadits, apanan kitab
hadits téh seueur. Buluugh al-Maram waé aya 1568 hadits, berarti kirang langkung ahli hadits
ku namatkeun Buluugh al-Maram téh tos ngedalkeun 1568 kali shalawat ka Nabi.
Éta téh nembé sa kitab. Teu acan shahih Bukhari, Muslim, Sunan Abu Daud,
at-Tirmidzi, an-Nasaaiy, Ibnu Majah jeung sajabina. Sok cobi étang tos sabaraha
rébu kali ahli hadits maca shalawat ka Nabi. Kukituna pantes ahli hadits
dumasar pamadegan Syaikh al-Albaniy disebat jalma anu pang cintana ka
Rasulullah shalla-Llahu ‘alaihi wa sallam.
Di antara ahli Hadits aya anu ngumpulkeun hadits-hadits
maudhu’ malihan mah mang jilid-jilid kitab khusus hadits-hadits maudhu’ (hadits
palsu). Di antawisna al-Maudhuu’at li ash-Shaghaaniy, al-Maudhuu’aat li ibn
al-Jauziy, ogé nu terkenal ayeuna silsilah al-Ahaadits adh-Dha’iefah wa
al-Maudhuu’ah jeung loba kénéh jeung sajabina. Mun ceuk urang mah siga nu
euweuh gawé, loba kénéh meureun (meureun) hadits-hadits nu sarohih, naha bet
ngagugulung hadits maudhu’?
Tapi justru pami urang ngaos dina muqaddimah aranjeunna,
bakal kauninga yén aya sababaraha kasimpulan nu janten alesan naha aranjeunna
bet ngumpulkeun hadits-hadits maudhu’. Di antawisna nyaéta teu satiap jalma
ngagaduhan kasempetan pikeun diajar hadits jeung misalkeun mendakan dina kitab
ieu aya hadits nu sumebar di umat béjakeun yén éta téh lain ti Nabi. Lantaran
Nabi shalla-Llahu ‘alaihi wa sallam kantos ngadawuh :
من كذب علي متعمدا فليتبوأ
مقعده من النار
Sing saha jalma nu ngawadul ngangken dadasar nami kaula
sok geura milih tempat cicingna dina naraka (hadits mutawatir)
Tuh gening bakating ku cintana ahli Hadits ka Nabi,
nepikeun ka wantun ngabela ka hal-hal nu sok dinisbahkeun ka Nabi nu padahal
lain ti Nabi. Nu mémang kasus nu kieu téh sanés hiji dua tapi seueur dugi ka
teu kaétang. Contona wéh hiji :
الذنبجان شفاء
من كل داء
Térong téh ubar sagala panyakit (hadits maudhu’)
Maenya térong ubar sagala panyakit? Mun hadits maudhu’
ieu kapanggih ku jalma kapir, maranéhna pasti bakal ngajejeléh urang sadaya.
“Umat Islam téh bodo” naha jeung bodo “Nya da nabina gé bodo, maenya térong
ubar sagala panyakit? Mun enya bener térong ubar sagala panyakit sok taliti aya
unsur atawa zat naon dina jero térong nepi ka bisa jadi ubar sagala panyakit?
Sok taliti obat di unggal apoték naha enya kabéh bahanna tina térong? Atuh bodo
umat Islam téh!”
Tah urang salaku salah sawios jalma anu ngangkén umat
Nabi, nu leres-leres cinta ka Nabi kedah ngabela. Bejakeun ka urang kapir éta
yén éta hadits lain ti Nabi. Titik.
Jadi, kasimpulanna mun urang bener cinta ka Nabi cara
ngabuktikeunna nyaéta lain ku cara ngarayakeun ulang tahun anjeunna unggal
tahun atawa nyieun acara konser pikeun ngaramékeun perayaan éta. Tapi ku cara
diajar jeung ngamalkeun hadits.
Wa-Llahu a’lam.
Terakhir, di awal muqaddimah khutbah ini khatib
menyebutkan suatu ayat dalam surat Ali Imran, yaitu ayat ke 31. Di mana Ibnu
Katsir di dalam tafsirnya menukil pendapat pujangga,
ليس الشأن أن
تُحِبّ، إنما الشأن أن تُحَبّ[2]
Sesuatu itu dianggap berharga bukan
karena ia mencintai, tapi sesuatu itu dianggap bernilai karena ia dicintai.
Jadi pertanyaan yang lebih
tepat bukanlah apakah kita mencintai Rasul, tapi apakah Rasul mencintai kita?
Jangan sampai cinta yang kita
berikan itu akhirnya bertepuk sebelah tangan, hingga cinta pun Pupus dan Kasih
pun Tak Sampai.
0 comments:
Post a Comment